- Invata expresii si cuvinte-cheie in limba engleza
Dincolo de Hello si Thank you, este foarte important să avem un repertoriu de fraze si cuvinte cheie, la care sa putem apela atunci când este necesar. Iată o listă de subiecte din vocabularul de bază care ar trebui să fie cunoscute de către orice vorbitor de limba engleză:
- Formule de salut: “Hello, how are you?” “I’m fine, thank you.” “Goodbye, see you later.”
- Familie: “Parents” “Mom, Dad” “Brother, Sister”
- Zilele saptamanii: “Monday, Tuesday, Wednesday, Thursday, Friday, Saturday and Sunday”
- Casa: “Bathroom, bedroom, chair, table, television (TV), kitchen, couch.”
- Sentimente/Emotii: “Happy, sad, angry, bored, frustrated, nervous, etc.”
- Pune intrebari
O convesatie are la baza schimbul de intrebari si raspunsuri astfel ca in final persoanele care discuta sa ajunga la o mai buna cunoastere reciproca. De asemenea, este imporatnt sa punem intrebari la care se poate raspunde usor si care sa nu fie prea intime. Putem incepe cu intrebari simple, ale caror raspunsuri sunt scurte, YES/NO, iar apoi putem continua cu faimoasele WH-Questions: WHO, WHAT, WHEN, WHERE, WHY si HOW. In acest caz, atentie la folosirea verbelor auxiliare in functie de timpul verbal folosit.
- Da raspunsuri mai ample
Raspunsurile scurte YES/NO nu sunt intotdeauna cea mai inspirata alegere intr-o conversatie. E util sa incercam sa comunicam mai multe despre noi. De exemplu, daca suntem intrebati’’Do you like to travel?’’, putem raspunde YES, because…. / NO, because…, adaugand detalii referitoare la preferintele noastre.
- Invata sa asculti
E important sa vorbim, insa in egala masura trebuie sa ascultam cu atentie mesajele transmise de interlocutor. Este de dorit sa mentinem un echilibru intre momentele in care vorbim si cele in care il ascultam pe celalalt.
- Acorda-i atentie interlocutorului
Este indicat sa ne manifestam interesul fata de persoana cu care purtam o conversatie, atat prin ascultare activa, cat si prin mimica si limbaj corporal. Mentinerea unui contact vizual cu persoana respectiva este importanta. De asemenea, trebuie sa ii acordam interlocutorului nostru sansa de a ne impartasi opinii si experiente personale, incurajandu-l sa se exprime punandu-i intrebari precum: What did you think of it? How do you feel about that? What did you do? What are you going to do next? I bet it was nice, wasn’t it?
- Mentine o atitudine pozitiva
Optimismul si empatia au un rol important in relatiile interumane. Manifestarea acestora intr-o conversatie vor face ca interlocutorii nostri sa ne perceapa ca pe niste persoane deschise si pozitive si probabil vor tinde la randul lor catre aceeasi nota optimista a unei discutii. O gluma buna sau o povestire amuzanta sunt intotdeauna bine-venite! Expresii precum Wow, that’s great! Amazing! Fantastic!Really, I dont believe it! vor aduce un ton pozitiv si dinamic in conversatie.
- Fii energic(a)
Un partener de conversatie care stie sa alterneze ritmul si tonul vorbirii, care stie cum sa foloseasca intonatia pentru a reda mesajul pe care vrea sa il transmita, va fi intotdeauna o persoana placuta cu care oricine va vrea sa discute si cu proxima ocazie.
- Evita disputele
A ne contrazice interlocutorul nu e intotdauna o alegere inspirata. In unele cazuri, persoana cu care discutam se poate simti jignita, iar daca avem de-a face cu o persoana introverta, contrazicerea fatisa o va face sa se inchida in sine sau chiar sa puna capat conversatiei. E de preferat sa folosim limbajul potrivit pentru a ne sustine puctul de vedere si in acelasi timp pentru a ne arata intelegerea fata de alegerile diferite si diferentele de opinie ale celeilalte persoane, iata cateve exemple:
I see what you mean/ I understand but I think…
I respect your point of view, however I think that…
I used to think that too, but now…
- Incheie conversatia la momentul potrivit
Retrage-te in glorie! Chiar si cel mai interesant dialog va fi epuizat, mai devreme sau mai mai tarziu, subiectele de discutie. In plus, nu putem mentine aceeasi energie si atentie la nesfarsit. Zambeste, exprima-ti placerea de a fi vorbit cu respectiva persoana si saluta. Abilitatea de a incheia o conversatie la momentul potrivit si intr-o nota pozitiva ne va scuti de momentele neplacute de tacere sau de plictiseala.
Atunci cand conversatia a fost scurta, de exemplu intr-un magazin, aceasta se va sfarsi firesc printr-o expresie precum: “Thank you” / “You’re welcome” sau “Not at all”. In alte situatii, cand coversatia a durat mai mult, putem incheia cu “I’d better get going” sau “I think that’s my bus / train” (daca asteptam un mijloc de transport in comun).
- Participă în mod regulat la un club de conversatie in limba engleza
Participarea la un grup de discuții sau la un club de conversatie este un mod mai informal și relaxat de a învăța limba engleză decat un curs propriu-zic. De obicei, accentul se pune mai mult pe comunicare și construirea relației dintre membrii grupului decât pe vorbirea foarte “corecta” in limba engleză. A vorbi in limba engleza in acest fel de mediu ne poate ajuta să ne simtim in largul nostru cand vorbim, in public, în fața altor oameni. Putem depasi astfel pragul emotional in vorbire in public a unei limbi straine si putem apoi comunica eficient in orice alta situatie de viata.
Sfaturile de mai sus le-am cules din experienta ca profesor la Shakespeare School. Ii sfatuim si noi pe cursanti sa aplice cele 10 tips and tricks acasa, cu parintii sau prietenii. In plus, pentru cursantii care studiaza pentru examene importante, am creat clubul de conversatie cu un profesor nativ, oferindu-le ocazia sa practice intr-un cadru relaxat gramatica si vocabularul pe care le invata la cursuri. Programa cursului de conversatie pentru copii si tineri este corelata cu programa scolara dupa care se desfasoara cursurile noastre. Faptul ca profesorul care ii indruma pe copii, Chris Smeeton, este vorbitor nativ de limba engleza ii ajuta pe copii sa isi imbunatateasca pronuntia si acentul in limba engleza britanica. In plus, un astfel de grup de studiu are maxim 12 cursanti, ceea ce face ca interactiunea profesor-cursant sa fie mult mai dinamica decat intr-un colectiv mare.
Autor: Loredana Pastrav, profesor Shakespeare School