Luna martie a venit la Shakespeare School cu multă voie bună, dar și cu emoții pentru o parte dintre cursanții noștri care au participat la simulările examenelor Cambridge. Experiența este una extrem de utilă pentru copii. Au ocazia să se familiarizeze cu mediul unui examen internațional, să treaca prin emoțiile probelor specifice acestor examene și să afle nivelul de pregătire pe care îl au în acest moment dar și unde ar mai fi de lucru pentru ca la examen rezultatele să fie cele dorite.
Participarea la un examen, concurs sau sau orice tip de competiție poate aduce, uneori, și rezultate mai puțin dorite. Cauzele lor sunt numeroare, însă dezamăgirea este întotdeauna la fel de mult resimțită. Patricia Brezeanu, cursantă Shakespeare School, a trecut prin emoțiile multor examene și a descoperit câteva secrete care au ajutat-o să vadă rezultatele unui examen dintr-o perspectivă constructivă. Descoperiți-le alături de ea.
În viaţa mea, am participat la nenumărate concursuri și olimpiade. Nu am reuşit să iau premiu la toate, iar asta m-a nemulţumit. Deşi îmi spuneam că nu are rost sa fiu supărată… că m-am dus pentru experienţă… că asta nu schimbă cine sunt… tot eram dezamăgită.
Anul trecut, am ajuns la faza naţională la olimpiadă. Anul acesta m-am dus din nou, convinsă că voi reuşi. Pentru cazul în care nu aveam să reuşesc… nu mi-am făcut un plan, deoarece am fost încrezătoare că am învăţat şi că mă voi descurca. Şi m-am descurcat! Însă nu suficient. Momentul acela când eşti foarte aproape de ceea ce-ţi doreşti, dar cineva ţi-a luat-o înainte la o cursă foarte strânsă… este dezamăgitor. Îţi doreşti să poţi da timpul înapoi fiindcă ai fost atât de aproape!
Dar hai să nu mai vorbim despre cum te simţi. Acesta este un subiect ştiut de toată lumea care a trecut printr-o înfrângere. Important este cum poţi trece peste. Eu cred că dezamăgirea de după eşec este ca o ”boală”, care însă nu poate fi tratată cu o „pastilă” aşa uşor. Este mai bine să îţi faci „vacinul” din timp, ca să prinzi „imunitate”.
Iată cateva sfaturi pe care le-am aplicat și eu și care m-au ajutat să îmi schimb atitudinea și să transform orice ”dezamăgire” într-un lucru constructiv.
1. Du-te la multe concursuri ca să te obişnuieşti cu ideea că uneori câştigi, iar alteori pierzi.
După ce participi la multe olimpiade eşti deja obişnuit, începi să înțelegi altfel competițiile și știi că în viaţă se şi câştigă, dar se şi pierde.
2. Învață să îți setezi așteptările.
Oricât de mult ai învăţat, mereu există posibilitatea ca din cauza emoțiilor să fi bifat A în loc de B. Garantez că emoţiile nu ocolesc pe nimeni. Cei care par ocoliţi de aceste sentimente au doar o atitudine foarte bună faţă de lucrul sub presiune (timpul limită, importanţa examenului etc.). Învață să îți setezi așteptările astfel încât să te bucuri de experiența în sine, nu de rezultat.
3. Învaţă chiar dacă crezi că nu-ţi va folosi acea parte.
La examenul de simulare la Limba Română, 99% din colegii mei erau convinşi că nu vor avea specia doină, deoarece aşa au citit în programa de pe ISMB. Eu am învăţat-o oricum, deoarece numai dacă ştii tot, abia atunci nu mai ai emoţii.A fost o idee foarte bună, pentru că am primit exact subiectul acesta. Când ești pregătit pentru orice, poți face față oricărei cerințe.
4. Învaţă din timp!
Cu o lună înainte de examen nimeni nu poate umple toate golurile din clasele anterioare. Fă-ți o planificare atunci când te apuci de învățat, dozează-ți materia astfel încât să nu te încarci prea mult și să ai timp să treci prin toate subiectele. Vei vedea că planificarea face lucrurile mult mai simple atunci când vine vorba de învățat pentru un examen. Mai poți citi despre asta AICI.
5. Învăţat, aplicat, corectat.
Nu este suficient să știi teoria. Trebuie să faci şi exerciţiile. Ajută-ți memoria să păstreze informațiile de teorie acumulate aplicându-le în exerciții. Vei vedea cât de util îți va fi acest lucru.
Te-am convins? Acum fugi la studiat!
Un articol semnat de Particia Brezeanu, cursant Shakespeare School