Cele cinci componente principale ale invatarii socio-emotionale sunt constiinta de sine (self-awareness), managementul propriilor resurse (self-management), constiinta sociala (social awareness), abilitati de relationare (relationship skills) si luarea deciziilor responsabile (responsible decision making).
Fiecare dintre aceste principii ajuta copiii sa obtina competente sociale si emotionale, care servesc ca pietre de temelie pentru succesul in viata, atat academic cat si personal. Este posibil sa obtinem acest succes fara cultivarea abilitatilor de invatare socio-emotionala? Nu este nevoie sa facem prea multe investigatii pentru a obtine raspunsul la aceasta intrebare. Este evident ca NU.
Competente de baza ale Social & Emotional Learning
Constiinta de sine se refera la a fi constient de emotiile si sentimentele proprii si de impactul propriei persoane asupra celorlalti. Aceasta componenta include procesul de a invata sa te opresti, sa observi si sa articulezi propriile sentimente, stari si niveluri de energie. In felul acesta se pot preveni intr-un mod proactiv aparitia comportamentelor disruptive sau chiar distructive.
Managementul propriilor resurse este abilitatea de a reglementa cu succes propriile emotii, ganduri si comportamente in diferite situatii. Aceasta competenta se cultiva prin cautarea de tipare si strategii care sa creasca nivelul de auto-control in situatii stresante sau dificile. Acest aspect include crearea si urmarirea unor scopuri si obiective, fie personale sau academic, si in timp duce la controlul impulsivitatii si la abilitatea de auto-motivare.
Constiinta sociala reprezinta recunoasterea faptului ca fiecare dintre noi este diferit si ca avem nevoie sa empatizam cu ceilalti chiar daca ei vin din medii si culturi diferite. Prin aceasta componenta copiii isi cultiva si invata sa demonstreze respect pentru ceilalti si sa aprecieze diferite perspective.
Abilitatile de relationare reprezinta abilitatea de a stabili si de a pastra relatii sanatoase cu ceilalti, indiferent de mediul de provenienta. Aspecte cheie ale gestionarii si mentinerii relatiilor sunt abilitatea de a asculta cu atentie si de a comunica cu claritate cu ceilalti.
Procesul de luare a deciziilor responsabile reprezinta abilitatea de a face alegeri constructive in ceea ce priveste comportamentul personal si interactiunile sociale bazate pe norme sociale si standarde etice. Intr-o clasa sau in viata de zi cu zi, copilul trebuie sa poata sa identifice o problema, sa analizeze situatiile si sa genereze cea mai buna solutie pentru provocarea respectiva.
Social & Emotional Learning la Shakespeare School
Cultivarea acestor componente SEL ii ajuta pe copii sa devina membri echilibrati si intelepti ai clasei si ai comunitatii din care fac parte. Pana la urma, a invata sa te cunosti si sa iti gestionezi viata emotionala duce la imbunatatirea succesului academic si la dezvoltarea relatiilor pozitive cu ceilalti membri ai comunitatii.
O parte foarte importanta din metoda Shakespeare School o reprezinta integrarea acestor procese socio-emotionale in activitatile din cadrul cursurilor de engleza. Totul se intampla pentru a ajunge la inimile copiilor nostri si pentru a crea un mediu cald si prietenos in care ei sa se simta sustinuti sa isi ridice nivelul de performanta academica.
In urmatorul articol vom vedea care sunt strategiile pe care le putem folosi pentru a sprijini invatarea socio-emotionala si pentru a ii ajuta pe copii sa devina cea mai buna versiune a lor atat la clasa cat si in afara ei!
Andreea Paunoiu, profesor la Shakespeare School