Printre cele opt tipuri de inteligență descrise de Howard Gardner în teoria sa a Inteligențelor Multiple se numără și inteligența corporal-kinestezică. Aceasta se referă la abilitatea unei persoane de a procesa informația cu ajutorul mișcărilor corpului, prin atingere, control și expresie. Este cunoscută, de asemenea, și drept stilul de învățare fizic sau tactilo-kinestezic.
Potrivit Carlton College, aproximativ 15% din populația globală prezintă caracteristici ale inteligenței corporal-kinestezice. Și, mai mult decât atât, acest tip de inteligență aplicat printr-un stil de învățare compatibil, s-a dovedit a fi benefic în creșterea rezultatelor academice ale elevilor.
Copiii care au o inteligență corporal-kinestezică învață, comunică și se exprimă cel mai bine prin limbajul corpului. Iubitori de sport și de activități care solicită dibăcie și depunerea unui efort destul de mare, aceștia se simt cel mai în largul lor desfășurând activități care le pun la încercare abilitățile fizice.
Unii copiii care prezintă acest tip de inteligență sunt mai degrabă atrași de latura artistică a mișcării, precum dansul sau actoria. De altfel, pot fi interpreți foarte buni, mai ales când sunt puși în fața unui public larg.
Prin ce se caracterizează inteligența corporal-kinestezică?
Mișcarea servește drept un sprijin pentru a-i ajuta pe copiii cu o inteligență corporal-kinestezică să învețe mai bine, precum și să cunoască lumea în care trăiesc și persoanele cu care interacționează. Astfel, ei își vor aminti foarte bine ce fel de expresii faciale sau limbaj al corpului folosesc cei din jurul lor. Acest tip de informație îi va ajuta să calibreze tipul de relație pe care o dezvoltă cu apropiații și îi va și îndruma în gestionarea unor eventuale conflicte.
În primii ani de viață, copiii cu o inteligență corporal-kinestezică se folosesc de simțul tactil pentru a cunoaște lumea. Ei vor dori să apuce orice obiect pe care îl găsesc prin jurul lor, să-l analizeze, să se joace cu el și așa mai departe. De asemenea, se vor simți mult mai fericiți în natură, explorând, alergând sau desfășurând alte activități fizice decât într-o sală de clasă, de exemplu.
Aceștia vor fi atrași de activități creative care implică modelajul, precum olăritul, desenul sau sculptatul, pentru că se pot folosi de propriul corp pentru a crea ceva inedit. În plus, pot fi atleți deosebiți, dansatori sau actori pentru că dau dovadă de multă energie atât în timpul copilăriei, cât și pe măsură ce înaintează în vârstă.
Iată alte câteva caracteristici ale copiilor care au o inteligență corporal-kinestezică:
- învață orice prin exersarea activității respective,
- se coordonează foarte bine,
- se pricep la lucrul manual,
- sunt atrași de sport și de orice activitate care implică efortul fizic,
- caută să experimenteze și să se distreze în orice activitate,
- sunt foarte curioși, inventivi și îndemânatici,
- debordează de energie,
- le place să petreacă cât mai mult timp în natură și în aer liber,
- nu pot sta mult timp într-un singur loc, mai ales când sunt într-un mediu academic care nu se bazează pe interacțiune,
- pot face mai multe lucruri în același timp, cum ar fi să poarte o conversație în timp ce desfășoară o activitate fizică, ce le solicită și atenția,
- li se pare mult mai ușor să perceapă informația primită dacă interacționează cu cealaltă persoană,
- pot să imite foarte ușor mișcările și gesturile celorlalți.
Cum învață copiii cu o inteligență corporal-kinestezică?
Un mediu academic în care copilului i se permite să învețe prin mișcare sau atingere este unul propice pentru copilul cu o inteligență corporal-kinestezică. Deseori, cei mici preferă să interacționeze direct cu materiile pe care le învață prin experimente, decât prin teorie sau lectură. Copiii cu acest tip de inteligență vor reține mult mai ușor și pentru un timp mai îndelungat informațiile primite dacă le pot folosi într-un mod activ.
Scrisul îi poate ajuta, de asemenea, când vine vorba de reținerea informației și de procesarea acesteia. De exemplu, dacă înainte să răspundă la o întrebare, scriu răspunsul pe o hârtie sau pe caiet, acest lucru îi poate ajuta să gândească mai bine și să nu se grăbească.
Interacțiunea cu computerul sau orice implica tastatura, este mult mai interesantă pentru ei decât lectura. Proiectele care le cer să creeze afișe sau decoruri care explică subiectul ales, precum modelaje, animații sau videoclipuri, le pot fi de mare ajutor în mediul academic.
De asemenea, pot învăța mult mai eficient dacă transformă procesul în sine într-un joc pentru că ei caută mereu activități interesante și creative, iar repetarea informației poate fi plictisitoare pentru ei la un moment dat.
Copiii cu o inteligență corporal-kinestezică se vor bucura când au șansa de a construi ceva sau de a demonta pentru a înțelege cum contribuie fiecare piesă la produsul finit. Jocurile de rol, actoria, demonstrațiile, experimentele și alte activități de laborator vor fi de mare interes pentru ei. De asemenea, acești elevi vor fi atrași de excursii sau de activități de tipul treasure hunt.
Totuși, acești copii nu excelează când sunt supuși unui stil de predare tradițional axat pe memorare, repetarea informației și pe lectură, fără să poată experimenta pe cont propriu ceea ce învață. Un lucru pe care profesorii îl pot face în acest sens este să dea exemple din sfera intereselor lor pentru a le menține atenția la ore.
Cu alte cuvinte, învață mult mai ușor într-un mod aplicat, prin punerea directă a teoriei în practică.
Cât despre oportunitățile lor de carieră, acești copii pot decide să se implice în activități bazate pe interacțiunea fizică. Ei au o deschidere către o largă paletă de cariere, de la domeniul medical, la cel artistic. Iată câteva profesii pe care le pot urma:
- în domeniul medical: chirurg, asistent, fizio-terapeut, tehnician medical de urgență sau terapeut,
- în domeniul artistic: actor, dansator, pictor, sculptor sau designer,
- în domeniul sportiv: atlet, antrenor, instructor sau profesor de educație fizică,
- alte profesii: pompier, militar, mecanic, tâmplar etc.
Potrivit Teoriei Inteligențelor Multiple, fiecare persoană are un set de inteligențe diferite de alții și învață, de asemenea, în alte moduri. Copiii cu o inteligență corporal-kinestezică învață prin exersarea activităților și procesează informația mai ușor prin explorare și mișcare. Este important, deci, ca părinte sau profesor, să îți dai seama de ce are nevoie copilul pentru a-i oferi cea mai bună educație.
Shakespeare School și-a creat o metodă de predare a limbii engleze inovatoare, care reprezintă o aplicare originală a Teoriei Inteligențelor Multiple.
Ce înseamnă, concret, metoda noastră? Profesorii identifică și adaptează atmosfera din clasă și activitățile, astfel încât ele să răspundă intereselor și aptitudinilor fiecărui cursant în parte. Folosim o mare varietate de resurse pentru a oferi calea cea mai rapidă și ușoară spre învățare luând în considerare darul fiecărui cursant în parte.
Descoperă și tu metoda Shakespeare School în cadrul lecțiilor demo de limba engleză!
Ți-a plăcut acest articol? Ți s-au părut folositoare sfaturile noastre? Atunci hai pe canalul nostru de YouTube sau pe pagina noastră de Facebook pentru și mai multe sfaturi și povești cu care te poți identifica!