“O inima intelegatoare reprezinta totul la un profesor, si nu o putem aprecia indeajuns. Ne amintim cu stima de profesorii excelenti, dar cu recunostinta de cei care ne-au influentat sufleteste. Planul de invatamant este o materie prima extrem de importanta, dar caldura reprezinta elemental vital atat pentru planta aflata in crestere cat si pentru sufletul copilului.“ – (Carl Jung)
Visul oricarui profesor este sa intre intr-o clasa in care copiii sunt veseli, cooperanti, respectuosi si nu in ultimul rand dornici de cunoastere. Din pacate, realitatea este deseori departe de aceasta imagine idilica. Atat cadrele didactice, cat si parintii observa cu tristete diferite fenomene in randul celor mici precum lipsa motivatiei, anxietate ridicata si chiar comportament agresiv. Acest lucru este cu atat mai ingrijorator cu cat stim ca ele reprezinta obstacole serioase in calea invatarii.
Provocarile educatiei in secolul XXI
In ultima vreme se pune din ce in ce mai mult accent pe lucrurile care nu merg in sistemul educational din lume. Unii considera ca aptitudinile de baza trebuie intarite, altii ca nu se dezvolta suficient gandirea critica, iar altii ca nu se pune suficient accent pe viitorul rol al elevului in societate. Un lucru asupra caruia cu totii putem cadea de acord este ca scoala are rolul si datoria de a ii pregati pe copii si tineri sa devina adulti intelepti, responsabili si empatici.
Intrebarea cea mai importanta este insa CUM putem sa ii ajutam pe copii:
• Sa fie motivati si pregatiti pentru a invata?
• Sa inteleaga riscurile si oportunitatile?
• Sa aleaga acele decizii si comportamente benefice pentru ei si pentru cei din jur?
• Sa vada dincolo de ei si sa aprecieze nevoile celorlalti?
Pentru aceasta s-a ajuns la concluzia ca ei trebuie sa simta ca fac parte dintr-o comunitate primitoare, hranitoare, in care fiecare membru conteaza si este sustinut. Ascest lucru poate fi implementat printr-un nou cadru educational numit Invatarea socio-emotionala (Social and Emotional Learning – SEL).
Ce este invatarea socio-emotionala?
SEL reprezinta procesul prin care copiii si tinerii:
• Inteleg si isi gestioneaza emotiile
• Stabilesc si ating obiective positive
• Simt si arata empatie fata de ceilalti
• Creeaza si mentin relatii benefice
• Iau decizii responsabile
Acest concept a aparut in Statele Unite in 1994, in urma unei intalniri de lucru la care au participat profesori, cercetatori si psihologi cu scopul gasirii unui cadru educational de promovare a dezvoltarii pozitive a copiilor. De atunci, impactul acestui domeniu continua sa se extinda in intreaga lume.
Unde se realizeaza invatarea socio-emotionala?
In mod traditional, unii oameni inca sunt de parere ca sanul familiei trebuie sa fie locul in care copilul invata sa inteleaga si sa isi gestioneze propriile emotii. Pentru ei, aspectele sociale si emotionale sunt in esenta chestiuni intime care trebuie lasate la usa atunci cand se intra in scoala. In fond, mergi la scoala pentru cunostintele academice, nu? Ce legatura are acest lucru cu sentimentele? Altii spun ca aceste abilitati se dezvolta in mod natural si nu este nevoie sa se insiste pe ele si la scoala.
Cu toate acestea, noi, profesorii, am inteles mereu implicatiile realitatii socio-emotionale asupra procesului de invatare. Acest lucru este valabil mai ales daca reflectam la modul in care lumea s-a schimbat in ultimele decenii. Majoritatea copiilor cresc intr-o lume multimedia, ultradigitalizata, extrem de grabita. Traim intr-o lume care ofera foarte multa stimulare si distribuie multe continuturi nereglementate despre experiente pe care copiii nu le cunosc direct si pe care nici nu le discuta cu cei din familia lor.
In prezent, copiii si tinerii au cea mai mare nevoie de sustinere pe plan emotional, lucru care din pacate nu se intampla intotdeauna acasa. Iar acest contrast este simtit instinctiv de catre profesorii pentru care aceasta meserie este intr-adevar o vocatie. Tocmai acestia au fost mereu cei care au nazuit sa ii ajute pe copii sa se dezvolte si pe planurile social si emotional, multi dintre ei fiind chiar inzestrati in mod natural cu abilitati de promovare a acestor valori.
Importanta invatarii socio-emotionale
De ce sunt emotiile atat de importante? De ce avem nevoie de sustinere si pe acest plan? Invatarea reprezinta un proces complex care cuprinde un amalgam de comportamente, ganduri, credinte si perspective, angajamente sociale si reactii fizice si emotionale. Din pacate, de prea multe ori accentul cade exclusiv pe dezvoltarea cognitiva in detrimentul celorlalte aspecte.
Cercetarile din domeniul psihologiei insa arata ca emotiile nu pot fi separate de gandire. Ceea ce se intampla in interiorul unui om (in viata lui emotionala) este o parte integrala din procesul de invatare. Acest lucru nu poate fi separat de comportamentele si actiunile mai usor observabile de la clasa. Iar daca oamenii sunt fiinte socio-emotionale, inseamna ca si scolile trebuie sa fie institutii socio-emotionale.
In fapt, adevarata invatare apare atunci cand hranim intreaga realitate a fiintei noastre. Se intampla mai ales atunci cand sunem constienti de faptul ca emotiile, gandurile si actiunile sunt strans legate si se influenteaza mereu. Majoritatea oamenilor au un fals simt al controlului fata de ce se intampla in mintea lor, dar adevarul este ca suntem cu totii tributari vietii noastre emotionale.
Invatarea socio-emotionala in studii de specialitate
Neuropsihologia vine sa sustina ceea ce noi, atat ca profesori cat si ca parinti, intuim deja. Procesele pe care pana nu demult le vedeam ca tinand strict de gandire acum sunt vazute ca fenomene in care aspectele cognitive si emotionale functioneaza sinergetic. Studiile au aratat ca memoria este codata in raport cu evenimente specifice si legata de situatii sociale si emotionale. Asta inseamna ca atunci cand atmosfera este una relaxata si distractiva copiii invata mult mai usor.
Cei mici au o intelegere mai profunda asupra aspectelor studiate, pe cand atunci cand exista niveluri ridicate de anxietate (reale sau imaginate) se produce o scadere a concentrarii si a abilitatii de rezolvare a problemelor. Atunci, creierul nostru pare deturnat si tinut ostatic de toate emotiile negative.
Studiile au aratat ca atunci cand scoala investeste resursele necesare (timp si integrare in curriculum a principiilor SEL), atat rezultatele academice cat si comportamentul la clasa cunosc imbunatatiri semnificative. Putem chiar sa spunem ca aceasta paradigma educationala este cheia care ne lipsea pentru a ii ajuta pe copii si tineri sa obtina succes pe termen lung in clasa, dar si in afara ei.
Cum se integreaza invatarea socio-emotionala in cursurile de engleza de la Shakespeare School
Poate ca cea mai importanta revelatie este aceea ca pentru noi, ca profesori, lucrul in scoli in care abilitatile sociale si emotionale sunt promovate in mod activ este o experienta placuta si plina de satisfactie. Intr-un fel, permitandu-le copiilor sa intre in contact cu umanitatea si bucuria din ei in mediul de invatare, redescoperim motivele pentru care am ales aceasta profesie.
Noi ne dorim ca Shakespeare School sa fie mai mult decat un centru de limbi straine. Am creat un loc in care copiii sa invete prin joaca si voie buna, in care sa se cunoasca si sa se pregateasca pentru viata. Si poate, peste ani, isi vor aduce aminte cu drag ca engleza a fost primul pas catre viitor!
Urmatorul articol din serie vorbeste despre Cele 5 competente de baza ale invatarii socio-emotionale.
Andreea Paunoiu, profesor la Shakespeare School