In articolele trecute am vazut ca Invatarea socio-emotionala (SEL) ofera contextul de care este nevoie pentru a produce o schimbare reala in educatie. Cele cinci componente ale sale: constiinta de sine (autocunoasterea), managementul propriilor resurse, constiinta sociala, abilitatile de relationare si luarea deciziilor responsabile reprezinta acei piloni pe care se sprijina orice copil pentru a obtine adevaratul succes in viata.
Cum se dezvolta inteligenta emotionala?
Toti copiii incep scoala cu un anumit nivel al abilitatilor sociale si emotionale si toti reusesc sa le dezvolte pe parcurs, doar ca in ritmuri diferite. Daca unii oameni sunt in mod natural mai in contact cu emotiile lor si ale celorlalti din jur, pentru altii acest lucru este o adevarata provocare.
Aici vorbim despre deja celebra inteligenta emotionala, despre care cercetatorii spun ca sta la baza bunastarii fiecarui membru al comunitatii. Vestea buna este ca aceasta poate (si trebuie chiar) sa fie dezvoltata si cultivata pentru relatiile si viata emotionala reprezinta de fapt motorul invatarii. Responsabilitatea aceasta ne apartine noua, adultilor, parinti si profesori deopotriva.
Strategii pentru invatarea socio-emotionala
Dezvoltarea unei abilitati nu este acelasi lucru cu predarea unei notiuni sau a unui concept. Nu putem sa avem o discutie cu elevii, sa le dam o tema, si eventual sa le dam un test din ce am discutat, si apoi sa inchidem intr-un sertar subiectul. Fiecare abilitate pe care dorim sa o cultivam este un proces care necesita exercitiu, practica, feedback, posibilitatea de a face ajustari si apoi… si mai multa practica.
In cele ce urmeaza vom discuta despre cateva strategii care pot fi folosite la clasa (dar si acasa) pentru a ii ajuta pe copii sa se dezvolte socio-emotional si sa obtina rezultate cat mai bune pe toate planurile.
- Pozitivizarea gandurilor
Fiecare om trece prin viata cu un set de credinte despre sine, lume si ceilalti care opereaza ca niste programe intr-un calculator. De unele dintre ele suntem constienti, iar de altele nu. Unele dintre ele sunt rationale, pe cand altele sunt, din pacate, irationale.
Spre exemplu, o credinta rationala se poate exprima astfel: “Ar fi preferabil ca ceilalti sa se comporte corect si frumos, dar daca aceasta nu se intampla, pot tolera acest lucru mergand mai departe si bucurandu-ma de viata.” O credinta irationala poate suna asa: “Ceilalti trebuie sa se comporte corect si frumos cu mine altfel sunt fara de valoare si slab.”
Cercetarile arata ca elevii cu un tip de gandire mai rational si pozitiv au un succes mai mare din punct de vedere academic. Acestia se regrupeaza mult mai repede si mai eficient dupa un eveniment stresant, pentru ca sunt atenti la cum gandesc. Copiii acestia au abilitatea de a-si reconfigura in mod constant gandurile pentru a avea cat mai multe rezultate pozitive.
Reconfigurarea gandurilor este importanta pentru ca nu putem intotdeauna influenta ce se intampla cu noi. In schimb, avem o mare putere de influenta asupra felului in care interpretam evenimentul si in care il gestionam. Multi copii nici nu sunt constienti de faptul ca gandurile lor ii influenteaza puternic emotional, datorita triadei gand-emotie-actiune.
Din acest motiv, este foarte important ca profesorul sa foloseasca la clasa o abordare cognitiv comportamentala, centrata pe copil si nevoile lui. Profesorul va adresa intrebari si, cel mai important, ii va ajuta pe copii sa isi puna singuri intrebari. Acestea ii vor ajuta sa devina constienti de gandurile proprii si importanta orientarii lor catre pozitiv.
Daca acordam importanta cuvenita proceselor mentale, elevii invata sa isi foloseasca propria minte pentru a isi evalua experientele si pentru a gasi singuri raspunsuri la propriile probleme. De fiecare data cand discutam cu elevii nostri despre gandurile si perceptiile lor, si nu doar despre materia in sine, trebuie sa fim constienti ca le dam ocazia sa isi schimbe dialogul interior. Acesta se poate transforma intr-unul mai pozitiv, si astfel ii ajutam sa produca o schimbare profunda in fiinta lor.
- Cultivarea empatiei
O mare parte din invatarea socio-emotionala o reprezinta importanta relatiilor pozitive. Pentru a construi asemenea relatii, oamenii au nevoie de abilitatea de a empatiza. Partea buna este ca profesorii au o minunata abilitate de a modela empatia in elevii lor, incurajandu-I pe copii sa se asculte unii pe altii si sa incerce sa inteleaga cum se simt ceilalti.
In timpul orei de curs, exista foarte multe cai de a ii face pe copii sa se ajute si sa invete lucruri noi despre ideile si sentimentele celorlalti. Fiecare asemenea moment este o investitie in viitorul copiilor, pentru ca adevarata valoarea a succesului in viata este data nu de lucrurile materiale, ci de calitatea relatiilor din viata unui om.
- Practicarea recunostintei
Si in ceea ce priveste recunostinta, studiile arata ca cei care o practica in mod regulat au mai multa energie si entuziasm, mai putin stress si chiar o mai buna stare de sanatate. La clasa exista multe modalitati simple de a exprima recunostinta, care pot fi incorporate cu multa usurinta in planurile de lectie. Un simplu exercitiu de reflectie la sfarsitul unei lectii in care profesorul ii intreaba pe copii ce le-a placut cel mai mult la lectie si pentru ce sunt recunoscatori poate fi de mare folos.
- Mindfulness
Acest concept relativ nou se refera practic la a fi atent, fara judecata, asupra momentului prezent. Aceasta atentie directionata si concentrata ii ajuta pe copii sa isi gestioneze gandurile, emotiile, senzatiile din corp si chiar lumea din jurul lor. Cand oamenii pot sa isi observe gandurile si sentimentele, ei au o mai mare libertate de a alege cum si ce vor spune si cum se vor comporta. Rezultatul este un mediu scolar plin de bucurie si armonie.
Tot studiile vin sa spuna ca practicarea mindfulness-ului ii ajuta pe copii sa fie mai atenti si sa aiba rezultate scolare mai bune. Cei mici sunt astfel capabili sa isi ridice considerabil nivelul de inteligenta sociala si emotionala, si devin constienti de propriile nevoi emotionale si ale celor din jur.
Descopera mai multe informatii despre Invatarea Socio-Emotionala si cum ii pregatim pe copiii nostri pentru viata ajungand la inimile lor.
Andreea Paunoiu
Profesor la Shakespeare School